2013. június 23., vasárnap

Sziklakert építés 2


sziklakert építése című bejegyzésem elolvasása után, 2013 áprilisában Szandra írt nekem egy levelet. Az alábbiakban - az ő hozzájárulásával - a levelezésünkből olvashattok részleteket. 



Szia! Gyönyörű a sziklakerted, minden elismerésem! Mivel én nagyon járatlan vagyok a kertészkedésben, és a növényeket is alig ismerem, a tanácsodat szeretném kérni, hogy milyen növényeket ültessek a sziklakertembe, hogy tavasztól őszig folyamatosan legyen benne valami, ami épp virágzik. Milyen növényeket javasolsz? Mi mutatna jól egymás mellett?


Kedves Szandra! Sziklakertek esetében én a színkavalkádot kedvelem. Minden színt el tudok képzelni egymás mellett és arra is ügyelek, hogy a levek színe és formája is más-más legyen. Legyenek a talajtól alig elemelkedő növények és legyenek köztük 30-40-50 cm magasak is. (Ne legyen túl lapos az összhatás) 


Kérdésedre válaszként leírom, hogy nálam milyen növények vannak. Az én sziklakertem nem nagy, a fekvése napos, nyáron délelőtt 10 és délután 5 óra között erősen tűzi a nap. A virágzás március elején egy fehér crocusszal indul és októberben az októberke nevű virággal zárul. Vannak benne örökzöldek is, hogy télen se legyen unalmas a látvány. (cukorsüveg fenyő (Picea glauca) és egy törpe fenyő (Pinus mugo)). 


Hagymások: a már említett fehér sáfrány (crocus), de van sárga és kék is, amik kicsit később virágoznak. Ültettem gyöngyikét (Muscari armeniacum) és kétszínű tulipánt (Tulipa tarda), ami egy törpe tulipán fajta és az egész növény nem magasabb 10 cm-nél.


További növények (nem virágzási sorrendben): kaukázusi ikravirág (Arabis caucasica), gyapjas tisztesfű (Stachys byzantina), pünkösdi szegfű (Dianthus gratianopolitanus), törpe harangvirág (Campanula cochleariifolia), tengerparti pázsitszegfű (Armeria maritima), különféle varjúhájfajták és kőrózsák, sziklai ternye (Alyssum saxatile), kerti pázsitviola (Aubrieta), tűzeső (Heuchera), alacsony szakállas írisz (kb 20 cm magas virággal együtt), árlevelű lángvirág (Phlox Subulata), kökörcsin (Ranunculaceae), napvirág (Helianthemum), tatárvirág (Iberis saxatilis), kereklevelű ezüstvirág (Paronychia kapela), októberke (Sedum sieboldii).
De tehetsz még bele levendulát, kerti cipruskát (Santolina chamaecyparissus), kakukkfüvet, rozmaringot. Ez csak a növények igényeitől és az ízlésedtől függ. 




Szia Kriszta! Segítségednek hála, már több mint 1 hónapja élvezzük a kis sziklakertünket! Jó sűrűn ültettük be, mert (sajnos) türelmetlen vagyok, és már idén szerettem volna dús növénytakarót látni. A sok eső meg is tette a hatását, hatalmasat nőttek a növénykék.
Te szoktál valamilyen tápot önteni rájuk? Ha igen milyet, és milyen gyakran?
Láttam, hogy nálad apró kaviccsal van beszórva a sziklakert teteje. Szerinted mulcs is megfelelő lehet, vagy jobb a kavics?


Szia Szandra! Nagyon ügyesen megcsináltátok a sziklakertet, igazán szép lett! Mivel sűrűbben ültetted a virágokat, már most is mutatós. 
Kérdéseidre válaszolva: Én még sosem adtam tápot a sziklakerti növényeimnek. Ha jó minőségű talajból készült a sziklakert, akkor néhány évig erre nincs is szükség. (Ezt egyébként a növényeken látni lehet. Ha tavasszal szépen hozzák az új hajtásokat, szépen szaporodnak és virágoznak, akkor jól érzik magukat, nem igényelnek több tápanyagot.) Néhány év múlva, HA szükségesnek ítéled meg, akkor tavasszal valamilyen lassan oldódó műtrágyával és csontliszttel kell majd óvatosan megszórnod. 



Talajtakarásra mindenképp a sziklakert köveivel hasonló színű apróbb zúzalékot ajánlanám (esetleg kavicsot) vékonyabb rétegben. Ez illik a sziklakert hangulatához és természetesebb hatást nyújt. Ezen túl pedig elvezeti a növények tövétől a felesleges vizet, így védi az arra kényesebbeket a rothadástól. 
A mulcsot semmiképp sem ajánlanám a sziklakertbe, az másfajta virágoskertekhez való. 


Ebben a bejegyzésben Szandra sziklakertjéről készült képeket láthattatok.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése